3 weken vakantie in Frankrijk en karpervissen

Na een geslaagde vakantie in 2006 (zie het verhaal in deze rubriek) wilden we dit jaar beslist weer terug naar Frankrijk. Omdat we de stelregel hebben dat we nooit tweemaal op één camping staan waren de plannen voor 2007 heel anders.

De planning was dat we 8 dagen op camping Le Vianon in de Corezze  zouden verblijven en 9 dagen op een camping in de buurt van Millau (Gorges du Tarn - Averyon). Over de heen – en de terugreis doen we altijd een paar dagen en we verblijven dan op verschillende (passanten) campings. Overwegend zoeken we hiervoor campings uit waar (op karper) gevist kan worden. In dit verhaal een impressie. Voor diegene die vakantie vieren met zijn gezin in Frankrijk wil combineren met vissen op karper bevat het wellicht een aantal nuttige tips. De eerste stop was in de buurt van Parijs op een camping genaamd International de Jablines (www.camping-jablines.com). Een camping die vooral gebruikt wordt als uitvalsbasis voor Euro Disney.

Het is gelegen aan een 30 hectare groot meer (Base de Loisirs de Jablines-Annet) waarin ook gevist mag worden. We kwamen laat aan op de camping en het was regenachtig en koud, dus van vissen is niets gekomen. Wel hebben we nog even het grote recreatiegebied en het meer verkend. Zag er prima uit. Een visvergunning is te verkrijgen bij de receptie van de camping.
De volgende dag snel onze natte spullen in de caravan en op naar de volgende 580 km. De volgende stop was gepland op camping La Petite Valette in de Auvergne (
www.valette.nl). Een camping met een leuk zwembad, veel kinderen en jawel; een vismeertje met een flinke bezetting vis(jes). Ook hier niet gevist, maar als je van vissen houdt en kleine kinderen hebt kun je het op deze camping best uithouden.

Na een schitterende tocht langs het vulkanengebied van Frankrijk (Auvergne - Puy de Dome) arriveren we half de middag op camping Le Vianon (www.levianon.nl). De camping ligt vlakbij het meer van Neuvic (lac de Triouzoune) waarover in Spiegel nr. 5 op pag. 34 een stukje staat geschreven. Op de camping is een visvijver van ca. 1 hectare waarin, volgens de eigenaar van de camping een paar 20+ en zeker één 30+ karpers zouden moeten zwemmen. Na een paar uren vissen ben ik echter een andere mening toegedaan. Ik ving veel karpertjes van rond de 5 á 6 pond en één karper van rond de 14 pond. Volgens mij was deze laatste toch echt één van de “grotere” vissen van de vijver. Maar goed, de camping had vooral mijn aandacht getrokken omdat er in de nabije omgeving veel meren en etangs liggen waarop gevist mag worden.

Het gemeentewater van het dorp Palisse ligt op 5 minuten rijden van het dorp en iets verder ligt Etang de Montsour. Op dit laatste water mag het gehele jaar door dag – en nacht op karper worden gevist. Ik heb er 2 dagen gevist. De kinderen spelend in het water op zoek naar kikkers, moeders de vrouw in de (spaarzame) zon met een boek en pappa afwachtend achter zijn hengels. De dieptes van deze Etang lopen tot  max 3,5 meter. Het is vlak en er liggen geen obstakels in het water. Op de fishvinder heb ik meerdere vissen zien zwemmen, maar op de kant heb ik ze niet gekregen. Ik heb wel alleen met boillies gevist (had m’n tijgernoten thuis laten liggen, dom, dom, dom……). Een (dag) vergunning is te verkrijgen in het dorp Pallisse bij de plaatselijke bar en in het dorp Lamaziere. Nadere informatie kun je ook vinden op het infobord bij de Etang zelf.

Dan natuurlijk lac de Neuvic. Een mooi meer waar je op vele plaatsen goed kunt karpervissen. Zelf had ik een stekje uitgekozen links naast de brug aan de kant van de Stad Neuvic. Een vergunning is te verkrijgen bij de plaatselijke tabaks – en viszaak in Neuvic. Ik heb er uiteindelijk niet meer gevist. Vanwege het slechte weer zijn we eerder vertrokken en richting de zon gereden. Het is niet allemaal karpervissen wat de klok slaat………..

De enige plek waar op dat moment de zon scheen in Frankrijk was de Cote d’ Azur. Dus nog maar eens 600 km in de auto. In Roquebrune s/Argens kwamen we vroeg in de avond aan op camping Le Pecheur (www.camping-les-pecheurs.com). De camping ligt naast Lac de L’Arena waar karpers op zwemmen tot ca. 40 pond. Bij de receptie is de bijgevoegde vergunning verkrijgbaar die geldig is voor twee weken in het vakantieseizoen. Daar moet je dan wel € 33,50,- voor betalen….. Ik heb, onder moeilijke omstandigheden, één avond gevist op dit meer. Het wier en de waterplanten staan tot wel 30 meter uit de kant, daarnaast is het een vieze bende aan de waterkant en kreeg ik ook nog eens bezoek van verschillende (hele) grote muskusratten. Niet echt uitnodigend om nog een keer naar terug gegaan. Ik kreeg wel één beet, maar dit bleek een dwergmeerval van 35 cm te zijn.

Aangezien de vergunning geldig is voor de hele regio (departement Var) zijn er vele mogelijkheden om op karper te vissen. Neem nou bijvoorbeeld  Lac de st Cassien (op 20 km) en Lac de Carces (op 60 km). Ik wilde wel eens kijken op Cassien; dat is toch nog altijd één van de karpermekka’s…… Zonder enige verwachting rijd ik met het hele gezin op een mooie zonnige dag rond het meer, om te kijken of er een plek is waar we een leuke dag kunnen beleven. In de westarm komen we uit bij Plage l’American. Er is een strandje waar de auto vlakbij geparkeerd kan worden en waar de kinderen prima kunnen zwemmen.

Wat een geweldig meer!! Het water is zo helder als wat en nog goed van temperatuur ook. Op een uitstekende rotspunt zet ik mijn rodpod neer en vaar m’n 3 hengels uit. In tegenstelling tot alle verhalen zie ik geen obstakels in het water. Onder de kant gaat het eerst steil naar beneden naar ca. 9 meter om daarna op te lopen naar dieptes van 4,5 á 5 meter. Eén hengel beaas ik met een popup boillie en de andere twee met tijgernoten (die ik inmiddels heb gekocht bij de Decathlon in Frejús). De dwergmeervallen blijken de popup boillie heerlijk te vinden. Na een uur van kleine piepen op deze hengel is er alleen nog een kale hair over. Dan maar 3 hengels met tijgernoten in het water……… Over dwergmeervalletjes gesproken. Mijn oudste zoon schepte er nog een paar op met z’n schepnet……

Ik zie of hoor geen enkele beet, maar we hebben een heerlijke dag en we besluiten om 5 uur dat we in de loop van de week nog een keer terug gaan.

Inmiddels zijn we vertrokken naar een andere camping; Lei Suves (www.camping–lei-suves.com). Dit is ook een 4-sterren camping, maar met ruimere plaatsen en een zwembad dat de gehele dag open is. Voor beide campings geldt dat wie houdt van zon, zwembad en een animatieprogramma voor jong en oud, dit een prima plek is. Wij waren er niet echt van gecharmeerd.We gaan nog één dag terug naar Cassien. Een rumoerige dag, want aan de overkant van het water staat een hele heuvelrug in de brand en de blusvliegtuigen vliegen af en aan. Een geweldig gezicht om te zien hoe deze water scheppen in het meer.

Enne……het zwemmen was heerlijk!! Zeker als je de antenne van je microcat vergeet te monteren.

Op één van de resterende dagen nemen we nog een kijkje in de Gorges du Verdon. Een schitterende autorit, afgewisseld met een vaartochtje op de Lac de st Croix en de Gorges zelf. Als je in deze regio bent moet je hier echt geweest zijn!
Voor de terugreis hebben we het ANWB boekje “campings onderweg” er bij gepakt en we besluiten om tussen Lyon en Dijon op camping L’ Etang de Fouché de eerste stop te maken (
www.campingfouche.com). We worden aangenaam verrast. Een heerlijke camping met een snackbar en zwembad (in aanbouw), gelegen aan een mooi meer met waterglijbaan en voldoende ruimte om in te kunnen vissen. De campingplaatsen zijn ruim en het sanitair is dit jaar vernieuwd. Daarbij zijn er heel veel (Nederlandse) kinderen waarmee onze twee kleine mannen direct leuk contact hebben. Hier komen we zeker nog een keer terug. Een dagvergunning voor het meer kost € 8,- en is verkrijgbaar bij de receptie.

De volgende stop is in de buurt van Reims op camping Pêche Du Vivier aux Carpes (www.camping–picardie.com). Een wat oubollige camping met prima sanitair gelegen aan een ca. 2 hectare grote visvijver met daarachter een natuurgebied. Een aantal plaatsen ligt direct aan de vijver. In de loop van de middag en avond loopt de camping vol met passanten en rond 20.00 tel ik zo’n 8 rodpods. De camping blijkt vooral bekend bij Engelsen die op doortocht zijn naar huis. De vijver is een ontzettende dressuurput. Iedereen legt zijn lijnen tegen de waterlelies aan die op zo’n 10 meter uit de kant over de gehele put verspreid zijn. Ik vis met slappe lijnen, heel licht lood een wat langere onderlijnen, maar enkel korte aanbeten vallen mij ten deel. Bij aankomst op de camping kun je aangeven of je wilt vissen. Je betaalt hiervoor € 5,- extra.
De vakantie zit erop. De laatste 190 km rijden we op het gemakje en iets na de middag rijden we Middelburg binnen. Ik heb dit keer geen grote vissen mogen vangen, maar wel heel veel mooie plekjes verkend. Frankrijk is bij uitstek geschikt om vakantie en karpervissen te combineren. Voor wie nog meer informatie wil zie ik de vragen via het forum van de Karperpagina wel tegemoet.